«Егемен Қазақстан», №254
15.11.2013 ж.
http://www.egemen.kz/kz/zamana-2/29429-tenderdi-d-rys-tpeuine-merdigerdi-d-rys-ta-dalmauyna-zhergilikti-bilik-zhauapty
Тендердің дұрыс өтпеуіне, мердігердің дұрыс таңдалмауына жергілікті билік жауапты
Елбасы Нұрсұлтан Назарбаевтың Үкіметтің кеңейтілген отырысында айтқан сын-ескертпелеріне байланысты Парламент Мәжілісінің депутаты Нұртай Сабильяновқа жолығып, ой-пікірі мен аталған мәселеге байланысты ұстанымын білген едік.
– Нұртай Салихұлы, Мемлекет басшысы бюджет қаражатын толық және сапалы игеру бағытында қатты сындар айтты. Мәжілістің Қаржы және бюджет комитетінің мүшесі ретінде сіздің осыған қатысты ой-пікіріңіз қандай?
– Расында да, бұл мәселе жылдан-жылға қайталануда. Мысалы, 2012 жылы республикалық бюджет екі рет нақтыланып, өзгерістер мен толықтырулар енгізілді. Соған қарамастан, 2012 жылы республикалық бюджеттің 41,6 млрд. теңгесі игерілмей қалды,125 млрд. теңгеге бюджет заңнамасын бұзу анықталған. Биыл да республикалық бюджет екінші рет нақтыланғалы отыр. 4 қараша күні Үкімет тағы да 2013-2015 жылдарға арналған республикалық бюджет туралы заңға өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы заң жобасын Парламент Мәжілісінің қарауына енгізді. Осы заң жобасына сәйкес 2013 жылға арналған республикалық бюджеттің 165,7 млрд. теңгесі толық игерілмейді деп күтілуде. Яғни, бұл –Үкіметте республикалық бюджет талқыланып, дайындалғанда тиянақтылық, жауапкершілік жоқ деген сөз. Енді қаражаттың 100 млрд. теңгесі инвестициялық жобаларды іске асыруға, экономиканың басым секторларына бағытталып отыр.
Бюджеттен бөлінген қаражаттың мақсатына сай және уақытылы игерілуі экономикалық дамуға ықпал ететін фактор болып табылады, сондықтан да қаражатты дұрыс пайдаланбаған, игермеген лауазымды тұлғаларға жауапкершілік қатайтылғаны жөн.
– 2013 жылғы бюджетте нақты қандай бағдарламалар бойынша бюджет қаражаты толық игерілмей қалуы мүмкін?
– Атап айтатын болсақ, Шығыс Қазақстан облысының Үржар ауданы Қабанбай ауылының жанындағы Алакөл көлінің жағалауын нығайту жобасы бойынша 924,2 млн. теңге, өсімдік шаруашылығын дамыту және азық-түлік қауіпсіздігін қамтамасыз ету бойынша 10,9 млрд. теңге, «Агроөнеркәсіптік кешен субъектілерін қаржылық сауықтыру жөніндегі бағыт шеңберінде кредиттік және лизингтік міндеттемелер бойынша пайыздық өтемақыны субсидиялау» бойынша 3,5 млрд. теңге игерілмей қалуда. Моноқалаларды дамыту бағдарламасы бойынша да қаржыландыру 994 млн. теңгеге азайтылды.
Ал, министрліктерге келетін болсам, Ауыл шаруашылығы министрлігінде 21,8 млрд. теңге, Білім және ғылым министрлігінде 22,2 млрд. теңге, Қаржы министрлігінде 11,1 млрд. теңге, Денсаулық сақтау министрлігінде 12,4 млрд. теңге игерілмейді деп күтілуде. Кейбір министрліктер қаржыны игере алмай жатса, оны үнемдедік деп қайта қайтарып беруде. Бұл да жауапсыздық, немқұрайлылық, әйтпесе 1 жыл бұрын республикалық бюджет талқыланғанда сол үнемдеуді неге айтпаған. Жалпы, бюджет қаражатының толық игерілмеуі барлық дерлік бюджет әкімшілеріне тән деуге болады. Қаржының игерілмеуіне қатысты субъективті де, объективті де себептер бар. Дей тұрғанмен, бұл көп жағдайда жоспардың дұрыс ойластырылмауына, жобалық-сметалық құжаттардың сапалы дайындалмауына, іс-шаралардың уақытылы ұйымдастырылмауына байланысты.
– Экономиканың квазимемлекеттік секторы борышының деңгейін қатаң бақылау қажеттігі жиі айтылады. Квазимемлекеттік сектор ұйымдарына қаржы бөлу қаншалықты тиімді?
– Үкімет тарапынан квазимемлекеттік сектордағы түрлі акционерлік қоғамдардың жарғылық капиталын ұлғайту қажет деген желеумен миллиардтаған қаржы бөлініп жатыр. Мысалы, квазимемлекеттік сектор субъектілерінің жарғылық капиталын қалыптастыруға және ұлғайтуға 2012 жылы республикалық бюджеттен 361,7 млрд. теңге бөлінген. Бұл орайда, Есеп комитетінің мәліметіне сәйкес, аталған соманың 20 млрд. теңгеден астам қаржысы Қаржы министрлігі Қазынашылық комитетінің арнайы есепшоттарында жатқан. Соның салдарынан акционерлік қоғамдардың мемлекет активтерін тиімсіз басқаруы және жыл соңында 3,4 млрд. теңге мөлшерінде шығынның қалыптасуы орын алған. Осыған байланысты жақында Бюджет кодексіне өзгерістер енгізіліп, енді квазимемлекеттік сектор субъектілерінің жарғылық капиталын көбейтуге бюджеттен бөлінетін қаражат тек даму мақсатына байланысты ғана берілетін болды. Сөйтіп, бұл сектордың қаржы жұмсау тәртібі нақтыланды.
– Тағы бір туындайтын сұрақ – бірқатар кәсіпорындардың банктен алған несие пайызының бір бөлігін бюджет есебінен жабуы қаншалықты орынды? Одан экономикамызға келер пайда қандай?
– Үкімет бұл мәселені басында қарастырғанда алдымен экономиканың жүйе құраушы кәсіпорны мәртебесіне ие болған субъектілерге қолдау көрсетуді көздеді. Және мұндай кәсіпорындардың банктер алдындағы берешегі кем дегенде 4,5 млрд. теңге болуы керек екен. Осыған байланысты «Дағдарыстан кейін қалпына келтіру (бәсекеге қабілетті кәсіпорындарды сауықтыру)» бағдарламасы аясында сыйақының пайыздық ставкасын субсидиялауға 2012 жылы республикалық бюджеттен 4,7 млрд. теңге бөлінген. Аталған субсидияның бір бөлігін бірқатар ірі сауда орталықтары да алған. Олар экономиканың дамуына әсер ететін өздерінің нақты бір өнімін шығармайтындықтан, ондай сауда орталықтарына бюджеттен субсидия беру орынсыз деп ойлаймын. Өйткені, бұл берілген қаражат қайтарылмайды. Неге біз кәсіпорындардың банктен алған несиелерінің пайыздық ставкаларының бір бөлігін бюджет есебінен өтеуіміз керек. Бұл дұрыс емес.
Осы жерде айта кетейін, 2013 жылы аталған бағдарлама аясында бюджеттен бөлінген қаржының 6,7 млрд. теңгесі тиісті шарттардың жасалмауына байланысты азайтылып отыр. Менің ойымша, болашақта осы бағдарламаны қаржыландыруды тоқтатып, бұған бөлінген қаражатты жеңілдетілген несие ретінде кәсіпкерлерге, шаруа қожалықтарына беруіміз қажет. Сонда кәсіпкерліктің, экономикамыздың дамуына қосымша қолайлы жағдай қалыптасады.
– Елбасы мемлекеттік сатып алу саласындағы кемшіліктерді де көрсете отырып, тендер өткізгенде төрешілдік пен ысырапшылдыққа жол берілетінін қадай айтты. Мемлекеттік сатып алу мәселесін жетілдіруге қатысты қандай заңнамалық шаралар қабылданбақ?
– Елбасының мемлекеттік сатып алу мен тендерге байланысты айтқан сындары өте орынды деп санаймын. Өйткені, мемлекеттік сатып алу, тендер өткізу саласын реттеу – кезек күттірмейтін мәселелердің бірі. Оны өңірлерге барғанда көріп жүрміз. Тендердің дұрыс өткізілмеуі, мердігерлерді дұрыс таңдамау, заң бұзушылыққа бару салдарынан қаншама нысандардың құрылысы уақытында аяқталмай, бюджет қаржысы тиімсіз жұмсалып, ысырап етілуде, сапасыз құрылыстар салынуда.
Жаз айларында Шығыс Қазақстан облысында сайлаушылармен кездескен кезде құрылысы аяқталмай қалған мектептердің, бюджеттен қаражат бөлініп, бірақ жұмысы атқарылмай жатқан объектілердің, автожолдардың бар екенін, сапасыз салынған білім нысандары мен тұрғын үй құрылыстарын аралап көрдім. Атап айтқанда, Өскемен қаласына қарайтын Шығыс ауылында оралман ағайындарға арналып бюджет есебінен салынған көптеген үйлердің сапасыздығы, белгіленген талаптарға сай емес екені көзге ұрып тұр. Бұл үшін біреу жауап беруі керек емес пе?! Ешкім ешкімнен ештеңе сұрап, талап етпейтіндіктен, осындай сорақылықтар әр салада белең алып кеткен. Сонымен қатар, Үржар ауданының Лайбұлақ ауылында бұдан екі жыл бұрын басталған мектеп құрылысы тоқтатылған, мердігер жұмысшылардың ақшасын бермей жүр екен. Қалбатау – Шар аралығындағы автожолды қайта салуға бюджеттен қаржы бөлінсе де, оны ұтып алған мердігер банкрот болып, жұмыстар аяқталмай қалыпты. Сайып келгенде, тұрғындар қиындық көруде. Аягөз қаласында да мердігер су құбыры желісін жаңғырту жұмыстарын бастап, аяқтамай отыр екен. Полигонға жақын Қайнар ауылын жарықтандыруға, спорт алаңдарын салуға қаржы бөлінсе де, ол жұмыстар бітпеген. Осыған байланысты енді тендерлер дұрыс өтпесе, мердігерлер құрылысты аяқтамаса, сапасыз құрылыстар салынса, объектілердің құны қымбаттаса, онда жауапкершілікке облыс, қала, аудан әкімдері тартылуы керек деп санаймын. Сонда ғана тәртіп орнайды.
Қазір Мәжілісте мемлекеттік сатып алу мәселесін құқықтық реттеуді жетілдіруді көздеген «Қазақстан Республикасының кейбір заңнамалық актілеріне мемлекеттік сатып алу мәселелері бойынша өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы» заң жобасы қарастырылып жатыр. Онда біршама тың өзгерістер көзделген. Атап айтқанда, заң жобасы Үкіметтің, әкімдердің мемлекеттік сатып алудың бірыңғай ұйымдастырушысын құруға қажетті құқықтық негіздер қалыптастыруға, олқылықтарды жоюға бағытталған. Бірыңғай ұйымдастырушыны құру арқылы мемлекеттік сатып алу мен тендер өткізу үдерісіндегі сыбайлас жемқорлық іс-әрекеттерін барынша азайту қарастырылып отыр.
Әңгімелескен
Жақсыбай САМРАТ,
«Егемен Қазақстан»