«Алаш Айнасы» газеті,
№208 (890), 23 қараша 2012 ж.
Шын мәнінде жұмыс істейтін ұйымдастырушы саяси менеджерлерді көбейтуіміз керек
0 39
Нұртай Сабильянов, ҚР Парламенті Мәжілісінің депутаты:
– Нұртай Салихұлы, өзіңіз сайлаушылармен
жиі кездесесіз. Халықтың әлеуметтік ахуалын көзбен
көріп жүрген азамат ретінде айтсаңыз, орталықтан
шеткері өңірлердегі халықтың хал-ахуалы қалай?
– Біз Парламент Мәжілісінің регламентіне сәйкес, жылына
төрт мәрте, яғни тоқсанына бір рет сайлаушылармен
кездесеміз. Мен көбінесе Шығыс Қазақстан
облысының елді мекендерінде, шалғайда жатқан ауылдарда
тұрғындармен кездескенді жөн көремін. Халықпен
болған кездесулерде азаматтардың сұрақ қойып,
ой-пікірлерін айтуға толық мүмкіндік беріледі.
Мұң-мұқтаждарын тыңдауға тырысамын.
Кездесіп қана қоймай, сол ауылдар мен аудандардағы жағдайды
көзбен көріп, салынып жатқан нысандарды аралаймын.
Биылғы 20 қаңтарда Парламент Мәжілісінің V
шақырылымы жұмысын бастағаннан бергі 10 айдың ішінде Шығыс
Қазақстан облысының Аягөз, Жарма, Тарбағатай,
Зайсан сияқты аудандарымен қатар, Өскемен қаласын
қосқанда 40-тан аса елді мекенде болып, сайлаушылармен ашық
кездесулер өткізіппін. Сонда байқағаным, мәселелер
жоқ емес, бар.
Біріншіден, шалғайдағы тұрғындарды мазалайтын
өзекті мәселенің бірі – халықты таза ауызсумен
қамтамасыз ету. Сонымен қатар қалаларда, кенттер мен аудан
орталықтарында да осы мәселе бар. Көзбен көргеннен
кейін, халықтың мұң-мұқтажын тыңдап
қайтқаннан кейін бірнеше мәрте Үкіметке, тиісті
мемлекеттік органдарға сауал жолдадық. Бұл салада
қозғалыс бар. Үкімет тұрғындарды ауызсумен
қамтамасыз етуге бағытталған «Ақбұлақ»
бағдарламасын қабылдады. Бюджеттен осы бағдарламаға
2013 жылы 104 млрд теңге қарастырылып отыр. Дегенмен де
ауылдарға су тартылу үшін қаншалықты шығын
кететінін есептеп, жергілікті атқарушы орган жобалық сметалық
құжатын әзірлеу қажет. Ауыз суға байланысты
жобалық-сметалық құжат уақытында дайындалса, осы
мәселені мемлекеттік бағдарламаға енгізіп шешуге болады.
Екіншіден, ауылдық жерлердегі мектептердің мәселесі жиі
айтылады. Көбіне күрделі жөндеу жұмыстары
қажет-ақ. Бірқатар елді мекендерде мектептер апаттық
жағдайда, олар қайта салуды қажет етеді. Көптеген
салынып жатқан мектептер уақытында іске қосылмайды.
Бұл мәселе де біздің тарапымыздан көтеріліп, тиісті
мемлекеттік органдарға жеткізіледі. Олардың шешілуіне де ат салысамыз.
Үшіншісі – жолдардың мәселесі. Ел аралағанда
автокөлікпен жүру мүмкін емес жолдар бар. Мәселе шешіліп
жатқанымен өте баяу. Осыдан екі жыл бұрын бюджеттен 10 млрд
теңге қаржы бөлініп, Семей-Қалбатау арасындағы
жолға күрделі жөндеу жұмыстары жүргізілуде.
Боғас-Қарағанды республикалық деңгейдегі
жолдың Тарбағатай ауылы мен Аягөз арасындағы
бөлігінің сапасы сын көтермейді. Өте нашар жолмен
Аягөз, Зайсан, Тарбағатай аудандарынан Алматы
бағытына қаншама автобустар жүреді. Осы мәселе
өз шешімін таппай тұр. Мәселе оң шешімін тапқанша
тиісті органдарға – Үкіметке, Көлік және коммуникация
министрлігіне талап етіп қоятын боламыз. Сонымен қатар шағын
қалалар ішіндегі жолдарға да күрделі жөндеу
жұмыстары қажет. Төртіншіден, тұрғын-үйге
қолжетімділік тек қана үлкен қалаларда ғана
емес, аудандық деңгейде де басты мәселеге айналған.
Үкімет биыл қабылдаған «Қолжетімді баспана»
бағдарламасы осы мәселені шешуге бағытталуы керек.
Болашақта тұрғын-үйге мұқтаж
халықтың мәселесін шешу қалалармен қатар
шалғайдағы аудандар мен ауылдық жерлерді де қамтуды
қажет етеді. Меніңше, ол үшін алдымен қай аудан
орталықтарында, тіпті жас мамандар барып жатқан қай ауылдарда
баспана жетіспейтінін зерттеп, соны Үкіметке, облыстың
атқарушы органдарына жолдау керек. Өйткені ол тікелей жергілікті
атқарушы органдардың атқаратын қызметі. Бесіншіден,
көптеген елді мекендердің халқы медициналық көмек
көрсетудің кепілді көлемі артса, сапасы жақсарса деген
ой-пікірлерін айтуда. Кездесулерде Семей ядролық полигонындағы
сынақтардан зардап шеккен халыққа әлеуметтік
көмек жағы қайта қарастырылса деген ұсыныс жиі
айтылады. Міне, Шығыстағы жұртшылықтың
қойып отырған мәселелерінің негізі осындай.
– Иә, осындай мәселелердің бар екені және
оның тек қана Шығыс Қазақстанға ғана
тән емес екенін жақсы білеміз. Десе де, Елбасы стратегиялық
бастамалар көтеріп жатыр, Үкіметтің сансыз жобалары бар.
Осыны жүзеге асыруға өзіңіз тізбелеп берген
әлеуметтік проблемалары бар шалғайдағы халық дайын
ба?
– Елбасының жүргізіп отырған саясатын халық толық
қолдап, сенім білдіріп отыр. Мемлекет басшысының тың
бастамалары мен тапсырмаларының жүзеге асып жатқанын
халық көріп отыр. Елбасымыздың тікелей тапсырмасымен
«Жұмыспен қамту» бағдарламасы қабылданып, жүзеге
асуда. Осы бағдарлама аясында ауылдық кәсіпкерлікке
қолдау көрсетіліп, ауыл кәсіпкерлері жеңілдетілген
пайызбен несие алып, өз істерін жүзеге асыруға мүмкіндік
алды. Ауылдық елді мекендерді дамытуға республикалық
бюджеттен биыл 9,1 млрд қаржы бөлінсе, келесі жылы бұл
салаға 51 млрд теңге бөлу қарастырылып отыр. Бұл
қаражат көптеген ауылдардағы инфрақұрылымды
қалпына келтіруге мүмкіндік тудырады. Сонымен бірге осы
бағдарламалар арқылы ауылдың жалпы әлеуметтік-экономикалық
жағын жақсартып, ауыл шаруашылығы өнімдерін
өңдейтін, сапалы өнім шығаратын өндіріс орындарын
ашуды жолға қоюымыз керек. Ауылдар мен шағын
қалалардың одан әрі дамуы олардың іскерлігі мен
ұйымдастыру деңгейіне байланысты болмақ. Жергілікті
халықты жұмыс тауып беруге, қайта оқытып, жаңа мамандықтар
алуына жағдай жасауға мемлекет назар аударды. Ал енді оған
халықты қатыстыру жергілікті әкімшіліктердің
жұмысы. Олай дейтінім, көп жағдайда жөндеуді
қажет ететін мектептер мен мәдениет үйлеріне,
инфрақұрылымды қайта қалпына келтіруге қанша қаражат
кететіні дұрыс есептелмей жатады. Бөлінген қаражат
мақсатына сай жұмсалмайтын фактілер де кездесуде. Салынып
жатқан құрылыстардың сапасы төмен жағдайлар
да бар екені белгілі болып жатыр. Сондықтан бұл іске де
тиянақтылық пен жауапкершілік және мемлекеттік бақылауды
күшейту қажет.
– «Үлкен бастамаларға алыстағы елді мекендер дайын
ба?» деп сұрап отырған себебім, жуырда депутаттық сауал
ретінде үдемелі индустриялық-инновациялық бағдарлама
аясында көзбояушылықтар болып жатыр деп қалдыңыз.
Ондай жағдай республиканың басқа өңірлерінде де
болуы мүмкін ғой?
– Индустриялық-инновациялық бағдарлама, ең бастысы,
халықтың мүддесі үшін жасалып жатқандықтан,
асығыстық керек емес. Үлкен зауыт-фабрикалар салынса да,
ауылдық жерде бір мәдениет үйі пайдалануға берілсе де
ол ең алдымен халықтың иглігіне жұмыс істеуі
қажет. Бұл бағытта ең алдымен мемлекет пен
халықтың мүддесі ескерілуі шарт. Кейде атқарушы
органдағылар асығыстық танытып кетеді. Қаржының
бөлінгені мен оның игерілгенін көрсетеді де қоя салады.
Ең негізгісі – ол нысандардың қаншалықты халыққа
қызмет етіп жатқаны емес пе?! Сондықтан жаңа нысандар
мен кәсіпорындардың ашылғанын ғана емес, жұмыс
істеп тұрғанын, қандай тауарлар шығарып жатқанын,
қуаттылығы қандай деңгейде іске асып отырғанын,
олардың қаржылық жағдайын да тұрақты
түрде жария етіп отыру керек деп ойлаймын.
– Сіздің экономикадан біліміңіз бар. Біздің мемлекеттік
деңгейдегі ірі жобаларымыздың жүзеге асып, өнім
өндіру жағынан өзге елдермен бәсекелесе алу
ықтималдығы қандай?
– Әрине, мемлекет үлкен жобаларды жүзеге асыруды
қолдап отыр. Олар тиянақты жүргізіліп, елге игілікті іс
болса, құба-құп. Ол үшін ең алдымен ішкі
сұранысты толық өтей алатын, сапалы тауарлар өндіріп,
экспортқа шығара алатын өндірістерді жандандыруды
қолға алса игі. Яғни бәсекеге қабілетті
экономика құруға біздің елде толық
мүмкіндік бар. Бар жағдай жасалуда. Ол үшін
көзбояушылық жасап, әдемі есептерді емес, шынайы
еңбектеніп, нәтижелі жұмыс істеуіміз керек.
Осындай жұмыстардың тиімділігін арттыру үшін өнім
өндірумен қатар, талдау жұмыстарын да жүргізіп отыру
маңызды. Талдау жұмыстары «біздің тауарлардың сапасы
қандай?, «бәсекеге қабілетті ме» «көрші мемлекеттерде
өндірілетін дәл сол тауарлардың сапасы мен бағасы
қандай?» деген сауалдарға жауап беру қажет.
– Кеңестік кезеңде де, қазір де индустриялық
жобалар қолға алынды. Алайда қазақстандықтардың
негізгі кәсібі – ауыл шаруашылығы. Несібесін мал өсіруден
тауып отырған шығыс өңіріндегі ағайын шаруа
қожалықтарына жер беру мәселесін көтерген еді. Сол мәселе
қаншалықты шешілді?
– Қазір мемлекет ауыл шаруашылығына көп көңіл
бөліп отыр ғой. Қабылданған бағдарламалар
аясында жеңілдетілген несие, субсидиялар беріліп жатыр. Соның
оң әсерінен қазір ауылдық жерлерде мал басын
көбейту үрдісі жолға қойылып келеді. Жеке қожалықтардың
күрт көбеюі жайылымдық жерлердің тапшылығын
көрсетіп жатыр. Халықпен кездесуде көтерілетін
мәселенің бірі – осы. Маған Абай ауданының шаруа
қожалықтарының басшылары кездесуде өтініш
жасаған болатын. Олар бұрын Семей ядролық полигоны
аумағында орналасқан, шаруа қожалықтарының
малдары жайылып жүрген жерлерді берсе деген ұсыныс айтқан
еді. Бұл мәселе қазіргі кезде Үкімет тарапынан
қарастырылуда. Оң шешім болады деп ойлаймын. Ауылдағы
мал өсіріп отырған шаруа қожалықтарының
тағы бір ұсынысы – жергілікті жерлерден мал терісі мен жүнін
жинайтын, оны өңдейтін орталықтар ашу мәселесі. Мал
шаруашылығының шығыны көп. Оны баққан адам
ғана біледі. Жемшөп дайындау, мал ауруларын болдырмау,
жанар-жағармай алу, жұмыс күшіне зәрулік, айта берсек,
шешімін қажет ететін мәселе бар.
– Нұртай мырза, қазір ақпарат
құралдарында жиі талқыланып жүрген өткір
мәселенің бірі – шекаралық аймақтардың
әлеуеті. Қытаймен, Ресеймен шекаралас өңірлердегі
халықтың орталыққа үдере көшкені жасырын
емес. Бұл ұлттық қауіпсіздік мәселесіне келіп
тіреледі. Сіз не дейсіз?
– Бұл – ойлантатын мәселе. Мен жаз айларында Зайсан,
Тарбағатай аудандарында болдым. Ол жердегі шекараға жақын
елді мекендермен қатар, шекара заставасына барып қайттым.
Халықтың, шекарашылардың ой пікірлерін тыңдағанда
біраз мәселеге қанық болдым. Халықтың
ұсынысы – шекаралық ауылдар мен аудандардың проблемасын
еңсеретін мемлекеттік кешенді бағдарлама болса дегенге саяды.
Бұрынғы шекаралық аудандарды қайта қалпына
келтірсе дейді. Шекара маңындағы ауылдарда ауыл шаруашылығын
дамытуға толық мүмкіндік бар. Ауыл
шаруашылығының өнімдерін өндіретін кәсіпорындар
салуға болады. Тері мен жүнді кәдеге жарататын, сүт
және ет өнімдерін өндіретін орталықтар, жұмыс
орындары ашылып жатса халық шекаралық аймақтардан
көшпес еді ғой. Тіпті туризмді де дамытуға
мүмкіндіктер көп. Көптеген жағдайларда халықты
да түсінуге болады, себебі бірқатар ауылдарда мектептер жабылып,
халық көшуге мәжбүр болып жатыр. Мысалы, Шығыс
Қазақстан облысында 2009-2010 оқу жылында балалар
санының азаюына байланысты 19 мектеп, 2010-2011 білім беру аралығында
17 мектеп, 2011-2012 оқу жылында 13 мектеп жабылған! Ал биылғы
оқу жылының басынан бері облыс бойынша 20 жалпы білім беретін
мектеп жабылып, 6 мектеп қайта ұйымдастырылған. Жалпы, 2009
жылдан бастап облыста 69 мектеп жабылып, 48 мектеп қайта
ұйымдастырылған. Қайта ұйымдастыру дегеніміз – 11
жылдық мектептерді тоғыз жылдық немесе тоғыз жылдық
мектептерді бастауыш мектептер мәртебесіне ауыстыру. Бұл
жағдай да халықтың ауылдан көшуіне әсер
етуде. Бұл – өте өзекті мәселе. Менің
тарапымнан осы мәселеге қатысты бірнеше рет Үкіметке сауал
жіберілді.
Осындай мәселелерді шешуде халықтың пікірі ескеріліп,
жүйелі және кешенді жұмыс жүргізілу қажет.
– Әңгімеңізге рақмет!
Алашқа айтар датым...
Атқарушы органдардың өкілдері, әсіресе
жергілікті әкімдер халықтың хал-ахуалына селқос
қарамауы керек. Біз халықпен кездесулерде айтылатын, елді
мекендерге барғанда көзімізбен көретін мәселелерді
жергілікті шенеуніктер күн сайын көріп жүреді ғой. Ал
енді осы мәселелермен бетпе-бет келе тұра, халық алдында
жылына бір рет көпе-көрінеу, жаттанды есеп береді. Тіпті
сұрақ қоятын адамдардың өзін белгілеп
қоюдың қажеті қанша? Халық айтса, қалт айтпайды.
Олар бар мәселені ғана айтып, өзіне тиесіліні ғана
сұрайды. Соған құлақ асып, шын мәнінде
жұмыс істейтін ұйымдастырушы саяси менеджерлерді көбейтуіміз
керек. Бәрімізге ортақ мақсат – халықтың
әл-ауқатын арттыру, адал қызмет атқарып,
мемлекетіміздің дамуын қамтамасыз ету.
Автор: Жарқын ТҮСІПБЕКҰЛЫ