Астана – әлемдегі рухани жарастықтың дәнекері
Егемен Қазақстан: 11.05.2012
Парламент Сенатының Төрағасы, Әлемдік және дәстүрлі діндер лидерлері съезі Хатшылығының Басшысы Қайрат МӘМИ:
«Мемлекеттің зайырлылық қағидаттарын берік ұстану біздің қоғамымыздың тұрақты дамуының берік кепілі болып табылады».
Бұл сөздердің мәні тереңде жатыр.
Елбасымыздың осылай деу арқылы, оған қоса «Дін – адам жаны мен моралінің саласы» дегенді қадап көрсету арқылы қай заманда да, қай қоғамда да діннің, ең алдымен, жан тәрбиесіне, мораль мәселесіне қатысты болуы керектігін атап айтты жақында ғана. Дін саясиланған жерде зайырлы мемлекеттерде ғана емес, мемлекеттік идеологиясы дінге негізделген елдердің өзінде белгілі бір проблемалар туындайтынын қазіргі әлем тәжірибесі көрсетіп отыр. Сондықтан біз діннің басты мақсаты адамның рухани жетілуі деп білеміз. Астанада осы айдың аяғында өтетін Әлемдік және дәстүрлі діндер көшбасшыларының ІV съезінің қарсаңында бірқатар ойларымызды ортаға салмақпыз.
Бастама
Жер бетінде 7 миллиардтан астам адам өмір сүреді. Олардың тіліне, салт-дәстүріне, басқа ортақ белгілеріне қарай ұлттарға, ал, сенім-нанымдарына қарай діндерге бөлінуі – адамзат пайда болғаннан берідегі сан ғасырлар ішінде қалыптасқан табиғи құбылыс. Әрине, бөліну жүрген жерде әр топтың (ұлттың, ұлыстың, мемлекеттің немесе діни ағымның) өз мүддесі болатыны да өмір заңдылығы. Адамзатқа ғұмыр кешіп жатқан Жер, Ауа, Аспан ортақ болғанымен өмірдегі құбылыстарға көзқарас, пікір сан алуан. Міне, осы жерден ұлтаралық, дінаралық, мемлекетаралық араздықтар туындап, оның соңы саяси дау-жанжалға, соғысқа ұласып, бейбіт өмірді қалайтын, ешбір жазығы жоқ мыңдаған адамдардың өмірін қиып кету қаупі туатыны тарихи шындық. Ықылым замандардан бері өз сенім-нанымын өзгеге таңу үшін жасалған діни соғыстар, бір ұлтты өзге ұлттан биік қою мақсатында болған жорықтар мен ұлтаралық қақтығыстар аз болмағаны да халық жадында.
ХХ ғасырдың аяғына қарай осы жүзжылдықта планета тұрғындары үшін басты қатер болған қырғиқабақ соғыстар келмеске кетіп, сахнада діни, өркениетаралық қақтығыстар сияқты жаңа сын мен тегеуріндер пайда болды. Кейбір террористік-экстремистік ұйымдар діннің қасиетті саналатын құндылықтарын қорлап, өркениеттер мен діндер арасына сына қаға бастады. Діни құндылықтар мен әр халықтың қасиет тұтатын ұғымдарына құрмет пен өзара түсіністіктің болмауы шарықтау шегіне жеткенде қантөгіс басталу қаупі туатыны анық. Осындай мазасыздық уақыт өте Еуропаны, Қиыр Шығысты, Ұлыбританияны, Африканы, Оңтүстік Азияны, тағы да басқа елдер мен аумақтарды жайлап бара жатқанына жер беті халқы куә. 2001 жылғы 11 қыркүйектегі жантүршігерлік лаңкестік әрекет орын алды. Бұл оқиға мүдделер мен көзқарастар текетіресінің адамзат болашағына алапат апат әкеле жатқанын көрсетті. Адамзат тарихындағы осы бір сын сәтте Қазақстан Басшысы Н.Назарбаев Әлемдік және дәстүрлі діндер лидерлерінің съезін шақырып, бір шаңырақтың астында дін көсемдерінің басын қосты.
Бұл бастаманы көтерген қазақ елі осы басқосуда әлем елдері мен халықтарын адамзаттың ортақ бесігі – Жер бетінде бейбітшілікті сақтауға, діни конфессияларды ынтымақтастыққа, өзара келісім мен түсіністікке жетуге үндеді. Лаңкестік әрекеттеріне діни реңк беру арандатушылардың әрекеті екені, бірде-бір дін терроризмді қолдамайтыны, терроризмді қандай да діннің атымен байланыстыру сол дінді ұстанатын миллиондаған адамдарға қиянат болатыны ашық айтылды. (Кейінірек осы бір қиын кезең туралы Катар мемлекетінің әмірі шейх Хамад бин Халифа әл-Сәни:«2001 жылдың қыркүйегіндегі АҚШ-та Бүкіләлемдік Сауда Ұйымының үйі ғимараттарына шабуыл жасалғаннан кейін «ислам терроризмі» деген термин әлемге таратылды. Сонда біздер, араб жұртының басшылары, үнсіз қалдық. Сондай сын сағатта бірінші болып қазақ елінің басшысы Нұрсұлтан Назарбаев: «Бұл – жала! Мен «ислам экстремизмі», «ислам терроризмі» деген терминдерді қолдануға үзілді-кесілді қарсымын. Әлемдегі соғыстар ешқашан исламнан бастау алмаған. Бізге исламды түрлі жаладан қорғайтын кез келді», – деп мәлімдеді. Содан кейін ғана басқаларымыз батылданып, өз пікірімізді жария ете бастадық» деген пікір білдіреді.)
Осыдан кейін Еуропа, АҚШ сияқты демократиясы дамыған елдер де бүкіл әлемдік қоғамдастықта қандай да бір дінді жазықсыз жазғыратын айдар тағудың дұрыс еместігін ашық айтып, жаза бастады. Ең бастысы, қазақ мемлекеті Елбасының бастамасымен өткен осы съезден кейін бейтарап жүріп жатқан әлемнің дәстүрлі діндерінің лидерлері бірінші рет бір шаңырақ астына жиналды, қатар отырды, ортақ қатермен бірлесіп күресуге қол алысып, араларында өзара бірлік, ынтымақ, бейбітшілік сенімге негізделген диалог орнады.
Олар діннің атын жамылып жасалатын экстремизм, лаңкестік және күш көрсету мен қаскүнемдіктің басқа да түрлерінің шынайы дінге еш қатысы жоқ деп мәлімдеді. Сол жолы форумға қатысушылар съезді тұрақты түрде өткізіп тұруды бірауыздан қолдап, оның жұмыс органы – Әлемдік және дәстүрлі діндер лидерлерінің съезінің Хатшылығын құру туралы шешім қабылдады.
Бірлікке ұйытқы болған Қазақстан бүкіл әлем алдында шынайы қоғамдық және дінаралық келісім мен бірлікке қол жеткен ел ретінде танылды.
Мақсат
Әлемде ешбір дін зорлық-зомбылыққа, соғысқа әділетсіздік пен азғындыққа шақырмайды. Діннің ұстанымы – бейбітшілік, адалдық, тазалық, төзімділік және Жаратушы жаратқан кез келген тіршілік иесіне құрмет. Олардың бәрі де «Сен ешкімге жан берген жоқсың, өзгенің жанын алуға құқың жоқ» деген қағиданы ұстанады. Солай бола тұра, жер бетіндегі соғыс, лаңкестік, қырып-жою және адам, қару-жарақ, есірткі саудасы сияқты зұлымдықтарды қандай да бір діннің атымен байланыстыру, бір дінді екінші дінге қасақана қарсы қою тыйылмай келеді. Сондықтан бүгінде доктрина мен жалған діни қағидалар ретінде түсіндіріліп отырған зорлық-зомбылық актілерінің ақиқат мәнін танып, дін атын жамылып арам пиғылдарын жүзеге асырып жүргендердің бет пердесін сыпырып, әшкерелеуді үйренуіміз керек.
Жаһандану заманында қандай да бір қатер бір елдің, бір дінбасының, жекелеген мемлекет басшысының құзыры жететін шеңберден әлдеқайда ауқымды болып келеді. Қатердің қоздырғышы сырттан қасақана ұйымдастырылып жатса, оны түп тамырымен жою бір елдің ғана қолынан келетін іс емес. Қазақ мұндайда «Жалғыздың үні шықпас, жаяудың шаңы шықпас» демей ме? Бұл жағдайда сөзіне әлем халықтары құлақ түретін – аузы дуалы, сөзі уәлі, жалған айтады-ау деп күдік келтірмейтін – иманы кәміл адамдар ғана айтқанына сендіріп, ақиқатқа бас идіре алады. Міне, Әлемдік және дәстүрлі діндер лидерлерінің съезі – иманы кәміл, дуалы ауыздардың бірін емес, бәрін бір шаңырақ астына жинап, жаһандық бейбітшілікке жету үшін құрылған осындай институт.
Елбасының дін лидерлері алдында сөйлеген сөзінде: «Барлық кезеңде мәртебелі моральдық құндылықтардың сақтаушылары діни лидерлер – түрлі діндердің басшылары болған және болып отыр. Нақ сондықтан да осынау күрделі кезеңде дін қайраткерлеріне айрықша үміт артылады.
Бүгінде қай кездегіге қарағанда діннің адамгершіл-гуманистік императивтері қажет болып отыр.
Нақ сіздер, діни лидерлер, руханилықтың – дүниенің үйлесімді дамуының басты шартының қайта өрлеуінің жүргізушілері бола аласыздар. Біз өз Съезіміздің мәртебелі мақсатын осыдан көреміз», дейтіні де сондықтан.
Сенім
Жер шарының арғы бетінде болған құбылыс бергі бетіндегі елдің өміріне тікелей әсері тиіп жататын жаһандану заманында адамзат өміріне қауіп төндіретін кез келген қатер тек сол елдің ғана проблемасы болудан қалды. Сондықтан Қазақстан тәуелсіздік алған сәттен бастап-ақ тек өзінің ішкі-сыртқы проблемаларын шешумен ғана шектеліп, әлем бастан кешіп жатқан әділетсіздіктерге тек сырттан бақылаушы позициясын ұстанбай, әлемдік мәселелерге белсене араласты. Қазақстанның І Съезде терроризмге, экстремизмге, әділетсіз соғысқа тыйым және дінге жала жаппау мәселесін көтерсе, 2006 жылғы ІІ Съезде Таяу Шығыстағы ахуал күрт шиеленісіп, Иракта соғыс жүріп жатқан күрделі уақытта Астанаға жиналған әлемдік діндер лидерлері мемлекеттерді үнқатысу жолынан таймауға, сөйтіп, бейбітшілік және келісім мәдениетін нығайту жөнінде шаралар қабылдауға шақыруы осы адамзаттық проблемаларды ортақ санайтын ұстанымының бір көрінісі.
Ал ІІІ Съезд планетаның түрлі өңірлерінде ауқымы жағынан бұрын-соңды болмаған лаңкестік әрекеттер орын алғанына, Ауғанстандағы ахуал бұрынғыдан да қатты шиеленісіп, мұнда бүкіл өңірдің тұрақтылығына қауіп төндіретін экстремистер тағы да бас көтере бастағанына, бұл елде өндірілген есірткілер бүкіл әлемді жайлап бара жатқанына көңіл аудартты.
Осы басқосуда Қазақстан Президенті жаңа дүние құрылысының негіздері қандай болуы керектігін де ұсынды:
Біріншіден, бұл – әділ экономикалық модель. Ол адал да әділ әлемдік қаржылық, валюта жүйесіне негізделуі тиіс, онда алдау мен ысырапқорлыққа орын болмайды. Онда адам жасайтын игілік әрбір адамның жасампаздығы мен прогресіне, оның рухани өсуі мен жетілуіне бағытталатын болады.
Екіншіден, бұл – мемлекеттер арасындағы өзара қатынастардың әділ саяси моделі. Мұнда басты орынға жекелеген елдердің емес, бүкіл әлемнің мүдделері қойылуға тиіс. Халықаралық қатынастардың жаңарған жүйесінде үлкен және шағын елдерге, «жақсы» және «жаман» халықтарға бөлу болмауға тиіс. Осынау жаңа дүние баршаға ортақ сенім мен құрметтің, әріптестік пен үнқатысудың дүниесі болуы тиіс.
Үшіншіден, бұл – жаһандық қауіпсіздікті қамтамасыз етуге деген жаңа көзқарас. Планетада ахуалды тұрақтандырып, оны қауіпсіз жасай алатын халықаралық кооперацияның жаңа пішіндерін әзірлеу жөнінде табанды іс-қимыл қажет. Лаңкесшілдік пен есірткі бизнесіне қарсы тұрудың әлдеқайда тиімді тетіктері талап етіледі.
Бүкіл адамзаттың ядролық қарусыз дүниеге қарай жаһандық қозғалысында күш-қуатты біріктіру айрықша маңызды.
Міне, осындай ірі мәселелерді талдап, ілкімді ойларды ортаға салуға болатын және ізгілік, рақым, имандылық секілді мәңгілік ұғымдарды санаға дарыту арқылы адамдарды тазарту, қазіргі саяси ахуалға, халықтар достығына игі ықпал ету миссиясын мойнына алған Әлемдік және дәстүрлі діндер лидерлерінің съезіне деген ықылас, сенім жыл санап артып келеді. Мәселен, 2003 жылы І Съезге әлемнің 13 елінен 17 діни ұйым өкілдері келсе, 2006 жылы ІІ Съезге әлемнің 26 елінен 29 діни делегация қатысты. Ал 2009 жылғы ІІІ Съезде әлемнің 35 елінен 77 делегация бас қосты. Биыл да одан аз болмайды. Әрине, Қазақстан әлемнің басқа елдерінде түрлі деңгейде және қилы тақырыпта діндарлар басқосуын ұйымдастырушылардың да жұмысынан сырт қалған емес. Жалпы, төрткүл дүниеде бейбітшілікке үндейтін ондай құрылымдардың көп болғанынан зиян жоқ. Әрқайсысының өзіндік ерекшелігі, деңгейі, көтеретін тақырыптарының айырмашылықтары да бар. Дегенмен, сарапшылардың айтуынша, бастамашылардың бірде-бірі әлемдік және дәстүрлі діндердің дүние жүзіне мәшһүр лидерлерін дәл Қазақстандағыдай құрамда басын қоса алған жоқ. Бұл дін лидерлерінің қазақстандық басқосудың нәтижелілігіне, сөзі мен ісінің сәйкестігіне сенетіндігін білдірсе керек. Сондықтан да съезд қазіргі кезде халықаралық сахнада өз пәрменділігімен дараланады. Дүние жүзінде екпін алып, үдей түскен өркениетаралық үнқатысу үдерісіне айтарлықтай үлесін қосуда. Басты мақсатымыз – дін арқылы, сондағы беделді, лауазымды адамдардың пікірі арқылы әлемдегі жағымсыз, қоғамға қажетсіз құбылыстарды барынша азайту.
Жастар
Біртұтас діни кеңістік жасау мүмкін емес. Біз қай діннен, қай ұлттан, қай қауымнан болсақ та өзара құрмет пен төзімділікті басты кредо етіп өмір сүруге тиіспіз. Жастардың иманды, дінге жақын болғаны, күнәсіз таза өмірге ұмтылғаны жақсы, әрине. Алайда, білімнің таяздығынан адастырушылардың соңына еріп, фанатизмге бой ұрып, тіптен сойқаншыл лаңкестердің қолшоқпарына, құрбандығына айналып кетіп жатады. Бұл орайда дін лидерлерінің жастарды өздері ұстанатын діннің шынайы құндылықтарынан хабардар етіп, көзін ашуы адасушылар қатарынан табылмауларына кепіл болары анық. Сонымен бірге, жастардың заманға лайық білім алуын, құқықтары қорғалуын, еңбекпен қамтылуын мемлекет өз деңгейінде шеше алмаса, бұл да әлеуметтік ахуалдың ушығуына әкеліп соғатын фактор.
Бұл орайда, Қазақстан жастар саясатын кешенді әрі жүйелі түрде жүргізіп келеді.
Мәселен, «Балапан» бағдарламасының бекітілуі нәтижесінде еліміздегі мектепке дейінгі ұйымдардың саны өсті. Алдағы 2020 жылы республика бойынша бұл 100 пайыз орындалады деп жоспарланып отыр. Орта білім беру жүйесінде реформалар жүргізіліп, білім сапасына мемлекеттік бақылау вертикалі енгізілді. Адами капитал инновациялық экономика мен білімді дамытуды айқындайтын факторға айналды.
Еліміздегі білім мен ғылым саласын несиелендіру – студенттердің әлеуметтік қорғалуын қамтамасыз етуге бағытталған саясат. Жыл сайын Мемлекет білім беру саласына қыруар қаржы бөліп отырады. Астанада халықаралық университет ашылды. Әлемнің белді университеттері Астанада ашылған бұл оқу орнының серіктестері болып саналады. Оның сыртында жыл сайын мыңдаған студентті шетелге жіберіп, ең озық университеттерде оқытамыз. Міне, осының бәрі елімізде адам капиталы деңгейін арттыру, жастардың жаңа өмірге, жаңа технологияларға, жаңа қоғамдық қатынастарға бейімделуі мен инновациялық ізденістерге ұмтылуы үшін жасалуда. Десек те, әлемде жастарды зорлық-зомбылықтың қолшоқпары етіп пайдаланғысы келетін арам пиғылды күштер де жоқ емес. Олар тұлға ретінде қалыптаспаған, дүниенің ақ-қарасын ажыратпаған жастарды өздерінің қатерлі идеяларымен улап, ақшамен алдарқатып, адамзатқа қауіп төндіретін терроризм сияқты қылмыстық әрекеттерге итермелеуде. Яғни, жастар арқылы болашақты әлемдік қатерлерден кепілдендіру жаһандану заманында бір елдің ісі болудан қалды. Алдағы діндер көшбасшыларының съезінде «Дін және жастар» атты тақырыптың көтерілуінің мәні мен маңыздылығының өзі осында.
Бұл тақырып Әлемдік және дәстүрлі діндер лидерлерінің III съезі қатысушыларының ұсыныстарына сәйкес белгіленген. Осы секциялық отырыста құндылықты ұстанымдар мен қазіргі заманғы жастардың қажеттіліктеріне; жастардың әмбебап құндылықтар тұрғысындағы құқықтарына; жастар ортасындағы заманауи әлеуметтік артықшылықтарға сәйкес моральдық таңдауға; жастардың жаңа діни ағымдарға көзқарасы мен соларға мүше болуына, сондай-ақ жастардың рухани-құндылықты мәдениетін қалыптастырудағы және дамытудағы, олардың алдын алу және түбімен жою мақсатымен жастар арасындағы қылмыстылық пен өзіне өзі қол жұмсау себептері мен жағдайларын іздестірудегі және т.б. діннің рөліне қатысты проблематикасы талқыланады.
Дін және әйел
IV Съезде төрт секциялық отырыс өтеді деп жоспарланып отырса, оның бірі «Дін және әйел: рухани құндылықтар мен қазіргі заманғы сын-тегеуріндер» деген тақырыпты арқалауы тегін емес.
Биылғы форумның мазмұндық ерекшелігі саналатын аталған мәселенің көтерілуінің ең басты себебі де Әйел-Ана және оның құқықтары бүкіладамзаттық тақырып екендігінде. Онымен бірге ешбір дін әйелдердің зорлық-зомбылықтың құрбаны болуын, құқықтарының шектелуін жақтамайды. Олай болса жер шарының болашақ тұрғындарын дүниеге әкеліп, оларға жөргегінен тәрбие беретін әйелдердің білім-білігін, рухани, діни танымын көтеру арқылы олардың зиялылығын арттырып, адамзаттың кемел келешегін кепілдендіруге мүмкіндік тумақ.
Қазіргі заманда әйел адамдардың қатысынсыз жасалатын еңбек түрі жоққа тән. Алайда, олардың құқықтарының қорғалуы сондай біркелкі емес.
Халықаралық ұйымдардың алаңдаушылықтарын туғызып отырған мәселе, «әйел мен ерлер тең құқыққа ие» деген ұраншылдықтарына қарамастан, кейбір тұрмыстық қатыгездіктер мен жыныстық зорлықтардың өріс алуы.
Әйелдерді есірткі бизнесіне, террористік пиғылдағы құрбандыққа тарту әрекеттерін айтпағанда, әйелдер мен қыздарды саудалау контрабандасы мен әйелдерге қарсы әртүрлі қатыгездіктер әлі де орын алуда. Лаңкестікке тартушылар олардың көп салада ауыр әлеуметтік жағдайын пайдалануы да мүмкін, кейде өздерінің білімсіздігінен соқыр сенімге уланғандар да кездесетіні анық.
Міне, сондықтан да әйелдерді кәсіби қауіпсіздікпен қамтамасыз ету, жыныстық зорлықты тыю және күнделікті жұмыс сағатын азайту, зейнет жасын төмендету, білімін көтеруге мүмкіндік туғызу – әлемдік күн тәртібіндегі тақырып. Бұл орайда, Қазақстан Республикасындағы мемлекеттік гендерлік саясат гендерлік теңдікке қол жеткізу саласындағы ұлттық және халықаралық тәжірибені, әлем қауымдастығы елдерінің өркениеттік, діни және мәдени ерекшеліктерін жан-жақты және мұқият ескеруге негізделгенін мысал ете аламыз. Сабақтастық, прагматизм мен теңдестік қағидаттарына негізделген және діни төзімділікке бағытталған біздің елдің әйелдер өмірін ұйымдастыруға бағытталған бағдарлы діндер көшбасшылары съезінде әлемдегі әйелдер проблемасын батыл көтеруге моральдық құқық береді.
Сонымен бірге әйел-ана, отбасы және балалар құқықтарын қорғау саласындағы біздің жетістіктеріміз әлемдік ауқымда кеңінен мойындалып отыр. Оған «Ғаламдық гендерлік айырмашылық – 2010» атты дүниежүзілік экономикалық форум баяндамасының қорытындысы бойынша біздің еліміз Еуроодақтың 14 мемлекетін артқа қалдырып, 134 елдің ішінен 41-ші орынды иеленгені нақты дәлел бола алады.
Елдің ішкі саясатының маңызды бір бөлігі деуге болатын мемлекеттік гендерлік саясат базалық гендерлік заңдарға және Мемлекет басшысының Жарлығымен бекітілген Қазақстан Республикасында 2006-2016 жылдарға арналған Гендерлік теңдік стратегиясына сәйкес жүзеге асырылады. Аталған стратегияда мыңжылдық даму мақсаттары мен әйелдерге қатысты кемсітудің барлық түрлерін жою туралы конвенцияның ережелеріне орай Қазақстанға арналған гендерлік индикаторлар анықталған.
Әрине, биік мінберлерден әйел-ана құқының қорғалуы туралы жиі айтылғанмен оның қалай жүзеге асатыны заңмен негізделмесе «баяғы жартас бір жартас» күйінде қала беретіні анық. Бұл мәселенің шешімін табуда да әлемдік қауымдастық алдында Қазақстанның жүзі жарқын деп айтуға болады. Мәселен:
2009 жылы желтоқсанда «Еркектер мен әйелдердің тең құқықтары мен тең мүмкіндіктерінің мемлекеттік кепілдіктері туралы» Заң қабылданды;
Сол жылы отбасындағы құқық бұзушылықтарға қарсы іс-қимыл әдістерін одан әрі жетілдіру мақсатында әзірленген «Тұрмыстық зорлық-зомбылықтың профилактикасы туралы» Заң қабылданды;
2006-2011 жылдарға арналған Азаматтық қоғамды дамыту тұжырымдамасы мен «Мемлекеттік әлеуметтік тапсырыс туралы» заң қабылданды.
Одан бөлек, Ұлттық комиссия мен Қазақстан Іскер әйелдері қауымдастығы бірлесіп, өңірлерде жергілікті әйелдер элитасын біріктіруге бағытталған «Саясаткер әйелдер клубы» жобасын жасады.
Міне, осы және бұдан басқа да заңдар мен нақты шаралар қоғамның нәзік жынысты бөлігінің өздерін еңбек пен бизнестің сан саласында ой-армандарын жүзеге асыруына мүмкіндік береді.
Аталған стратегияда әйелдер арасындағы кәсіпкерлікті одан әрі дамытуға, олардың еңбек нарығындағы бәсекеге қабілеттілігін арттыруға, экономикадағы гендерлік теңдікке қол жеткізуге ерекше көңіл бөлінген.
Біздің елде ана мен бала денсаулығын қорғауға зор көңіл бөлінеді. Отбасын қолдау, неке мен отбасылық-некелік қатынастар беделін арттыру мемлекеттік саясат басымдықтарының бірі.
Қазақстан бұрынғы кеңестік кеңістікте ішкі істер құрылымдарының аудандық буындарына дейін әйелдерді зорлық-зомбылықтан қорғау жөніндегі арнайы бөлімшелер құрған жалғыз ел. Бүгінде әйелдердің өмір сүру құқықтарын қорғауға арналған көптеген дағдарыстық орталықтар нақты көмек көрсетуде.
Гендерлік теңдік мәселелерін ілгерілетуде үкіметтік емес ұйымдар үлкен рөл атқарады. Қазіргі таңда Қазақстанда 25 мыңдай үкіметтік емес ұйымдар жұмыс істейді, соның ішінде 250-і әйелдер, отбасы және балалар мәселелерімен айналысады.
Жаһандану заманында әйел-ана мәселелерін ғаламдық деңгейде шешу, заңдар мен ұстанымдарды біріздендіру үшін халықаралық ұйымдармен ынтымақтастық саясатынсыз елестету қиын. ЮСАИД-пен және «Диалог Еуразия» халықаралық қоғамдық қорымен гендерлік және отбасылық-демографиялық саясат саласындағы ынтымақтастыққа бағытталған гендерлік теңдікке қол жеткізу саласындағы ынтымақтастық туралы меморандумдарға қол қойылуы осының бір көрінісі.
«Гендерлік теңдік пен әйелдердің саяси және қоғамдық өмірге қатысуын ілгерілету» тақырыбымен, 2010 жылы, Қазақстанның ЕҚЫҰ-ға төрағалығы шеңберінде Вена қаласында өткен кеңеске 53 елден 257 адам қатысқан еді. Бұл – аталған ынтымақтастық ұйымы тарихында гуманитарлық өлшем жөніндегі тақырыптарды талқылау бойынша адам ең көп қатысқан кеңес болғанын назарға алсақ, әйелдерге қатысты еліміз жүргізіп отырған саясатқа сырт көздің қызығушылығын байқаймыз.
Тәуелсіздікке қол жеткен уақыттан бастап әйел-ана өмірін дұрыс ұйымдастыру саясатын алдыңғы қатарға шығарған Мемлекет басшысы Қазақстан әйелдерінің съезінде гендерлік және отбасылық-демографиялық саясаттың одан әрі даму перспективаларын тағы да айқындап берді. Бұл «Отан отбасынан басталады» дейтін халық даналығының мемлекеттік ұстанымға айнала бастағанының белгісі.
Олай болса Әлемдік және дәстүрлі діндер лидерлерінің IV съезі: діни лидерлер әйелдің отбасы мен қоғамдағы рөлі; әйелдің әмбебап құндылықтар тұрғысындағы құқықтары; әйелдің ұлт, жаһан болашағы үшін жауапкершілігі; әйелдер мен әйелдер ұйымдарының мәдениаралық және дінаралық келісімді қамтамасыз ету: тәжірибе алмасу және т.б. салалардағы рөлі сияқты мәселелерді талқылауды жоспарлап отырса, бұл осы форумның мазмұндық ерекшелігі ғана емес, Қазақстанның әйел-ана өмірін ұйымдастырудағы сәтті саясатын әлемге паш етудің мүмкіндігі де болмақ.
Дін мен дәстүр
Көптүрліліктің, көпұлттылықтың және көпконфессиялықтың толерантты дамуы – ғаламдық бейбітшілік пен келісімнің кепілі. Жаһандану заманында ғасырдан ғасырға ауысып келген этномәдени алуантүрлілік болмысты бір мәдениет пен бір танымның туының астына енгізуге талпыныс күшеюде. Сондықтан да мультикультуралық тіршілік пен диалог мәселелері қазіргі заманғы қоғам үшін аса өзекті болып табылады.
Алдағы форумда Әлемдік және дәстүрлі діндер лидерлері халықтардың, олардың мәдениеті мен діндерін теңестіру және дамыту; этнокультуралық алуантүрлілік болмысы және ұлттық бірлік туралы; мультикультурализм идеологиясы туралы; дамудың толеранттылығы мен саясаты, мәдени ерекшеліктерді сақтау және т.б. аспектілері сияқты мультикультурализм феноменіне көңіл аудару мәселесін қарастыруды жоспарлауы да бұл тақырыптың өзектілігін көрсетеді.
Жаһандану заманында әлемнің көптеген елдерінде өзгенің қаңсығын таңсық көру, этномәдениетінен жеріп, «ескіліктің қалдығы» санау – «жоғары мәдениеттіліктің», «уақытынан озып туғандықтың» белгісі сияқты қабылдануда.
Мұның ақыры бір мемлекетте бейбіт қатар өмір сүріп жатқан азаматтардың сыртқы әсердің ықпалымен жікке бөлінуіне, тұтастық пен ынтымақтың бұзылуына апарып соғу қаупін туғызады. Бұл орайда ұлттық ерекшелік, салт дәстүр, тарихи этномәдениет дегенді тәрк ететіндер – діни фанаттар. Олар діни сенім-нанымдағы адам факторын мүлде жоққа шығарып, соқыр бас ұрушылыққа бой алдырады. «Бұл осылай болуға тиіс, және басқаша болуы мүмкін емес» деген төзімсіз көзқарас ұстанып, адамзатты ұстанған дініне, нәсіліне, салт-дәстүр ерекшелігіне қарай дос және дұшпан деп екіге бөледі. Пікірін бөліспегендерді күшпен көндіруге, тіптен жойып жіберуге күш салады. Бұған ықылым заманнан бері тарихтан белгілі діни соғыстар мен террористік әрекеттер, нәсілдік кемсітушіліктен туындаған көтерілістер мен асыл текті ұлт құруға деген қанды қырғындар мысал. Бүгінгі сананың дамып, надандықты білім мен ғылым жетістіктері жоя бастаған өркениет заманында әртүрлілікті дау-жанжалдың нысаны емес, құрметтеуге тұрарлық Жаратушы сыйы ретінде қабылдау бейбіт өмірге бастамақ.
Бұл орайда сан ғасырлар бойы түрлі этностар мен діни нанымдардың рухани мұрасымен кемелденген, өз бойына толеранттылық, діни төзімділік және жаңа атаулыны қабылдауға деген ашықтық секілді қасиеттерді қалыптастырған Қазақстанның біртұтас халқының бірлігі жарасқан бүгінгі өмірі әлемге үлгі жоба бола алады. Оған мәдениетаралық үнқатысуды нығайтудың жаңа кезеңінің негізін қалап, этносаралық қатынастарды дамыту мәселелерін жоғары деңгейде шешуге мүмкіндік жасайтын әлемдік тәжірибедегі тың бағыт болған Қазақстан халқы Ассамблеясы құрылуы дәлел.
1995 жылы Президент Жарлығымен Мемлекет басшысы жанындағы консультативті-кеңесші орган ретінде Қазақстан халқы Ассамблеясы институтының құрылуы саяси тұрғыдан, сондай-ақ жаңадан құрылған, тәуелсіз, полиэтносты, поликонфессиялы мемлекеттің тұрақты дамуы тұрғысынан туындаған еді. Ассамблея қызметінің арқасында Қазақстанда этностық немесе діни ерекшелігіне қарамастан әрбір азаматтың Конституциямен кепілдік берілген азаматтық құқықтары мен еркіндігі толығымен қолданылатын этносаралық және конфессияаралық келісімнің айрықша үлгісі қалыптасты. Қазақстанның көпэтностық бай кеңістігінде сенім, келісім мен өзара түсіністік үлгісі орнады.
Елімізде бүгінде этностардың мәдениеттері, тілдері, дәстүрлерінің дамуына қажетті барлық жағдай жасалған. Мемлекет аумағында қазіргі күні 800-ден астам этномәдени бірлестіктер болса, оның ішінде 28-і республикалық болып табылады. 15 тілде газет-журнал, 8 тілде радиобағдарламалар, 7 тілде телебағдарламалар шығады. Білім беру толықтай өзбек, тәжік, ұйғыр және украин тілдерінде жүргізілетін 88 мектеп жұмыс істейді. 108 мектепте 22 этностың тілі жеке пән ретінде жүргізіледі. Осымен қатар, балалардан басқа үлкендер де 30 этнос тілдерін оқуға мүмкіндік алған 195 этно-білім беру кешендері, жексенбілік және лингвистикалық мектептер ашылды. Қазақ және орыс театрларын қоспағанда елімізде тағы төрт ұлттық – өзбек, ұйғыр, кәріс және неміс театрлары жұмыс істейді. Әр жыл сайын Қазақстан этностарының тілдерінде бірнеше ондаған жаңа кітаптар жарық көреді.
Олардың міндеттеріне Қазақстан халқының ұлттық мәдениетін, тілдері мен дәстүрлерін өркендету, сақтау және дамытудан бөлек қоғамдағы экстремизмнің және радикализмнің көріністері мен адамның және азаматтың құқықтары мен бостандықтарына қысым жасауға бағытталған әрекеттерге қарсы тұруда мемлекеттік органдарға жәрдемдесу де кіреді.
Ал бұл ұйымның саясаттағы рөліне келсек, Қазақстан Республикасы Парламенті Мәжілісінің 9 депутатын Қазақстан халқы Ассамблеясы сайлайды және олар елдегі барлық этностардың мүддесін білдіреді, этносаралық қатынастарға қатысты қабылданатын барлық заң жобаларын тиісті сараптаудан өткізеді.
Міне, сондықтан да көптеген елдер бетпе-бет келіп отырған мультикультурализм дағдарысына ұрынбаудың тың жолын тапқан Қазақ елінің бейбітшілікті сақтау, келісім, өзара түсіністік, елдер, халықтар мен конфессиялар арасындағы ынтымақтастық мәселелерін Әлемдік және дәстүрлі діндер лидерлері съезінде көтеруге моральдық құқы бар және мемлекетіміз өзінің «Бірлігіміз жарасқан!» жобасын форум арқылы әлемге үлгі ете алады.
Түйіндеме
Бейбітшіліктің өзегі болып табылатын толеранттылықтың ең басты ұстанымы өзіндік терең және мазмұнды мәнге ие, өз белгісі мен ділі бар басқа да өркениеттердің, мәдениеттердің, діндердің бар екендігін мойындау және олармен санасу болуы керек. Сонда ғана ешбір мемлекеттің тұтастығы мен ынтымағы бұзылмайды, олардың ұлттық, сенім-таным құндылығына қол сұғу болмайды. Сондықтан да ғасырлар бойы қалыптасқан осынау адамгершіл императивті бүкіл адамзатқа жеткізуді өз міндеті санаған Қазақстанның Әлемдік және дәстүрлі діндер лидерлерінің төртінші съезіндегі басты ұстанымы бейбітшілікті сақтау, келісім, өзара түсіністік, елдер, халықтар мен конфессиялар арасындағы ынтымақтастық мәселелері болып қала береді. Өйткені, тек төзімділік пен бірлесу арқылы біз лаңкестік, жаппай қырып-жою және кез келген өзге қарудың таралуы, есірткі саудасы мен оның салдарлары, экологиялық апаттар, заманымыздың өте ауыр ағзалық және әлеуметтік аурулары секілді бүкіләлемдік зұлымдық көріністерімен күресте жеңіске жете алмақпыз. Алдағы Әлемдік және дәстүрлі діндер лидерлерінің съезі осы ақиқатты жаһандық қоғамдастық назарына жеткізудің, сол арқылы Қазақ елінің келісім мен толеранттылыққа негізделген бейбітшіліксүйгіштік саясатын төрткүл дүниеге тағы да бір паш етудің мүмкіндігі болмақ. Елбасымыз Н.Ә.Назарбаев Қазақстан халқы Ассамблеясының ХІХ сессиясында сөйлеген сөзінде айтқандай: «Оны өткізу ХХІ ғасырдағы әлемді қалыптастырудың маңызды қағидаты ретіндегі жаһандық толеранттылықты орнықтыру ісіне қосқан Қазақстанның ең ұлы сыйы».